Commissies

Commissiewerk zorgt voor een onvergetelijke ervaring op meerdere fronten

Senaat

Aantal personen: 9 De Senaat bestaat in totaal uit 9 dames en heren die fulltime overdag en in de avond de Vereniging en Sociëteit runnen. Binnen de Senaat zijn er 9 verschillende functies: President, Vice President, Secretaris, Commissaris Sociëteit, Penningmeester Sociëteit, Penningmeester Vereniging, Commissaris Vereniging, Commissaris van Consumabel Intern en Commissaris van Consumabel Extern. Het Senaat vormt het dagelijks bestuur voor het leiden van de Vereniging en de operationele bedrijfsvoering van de Sociëteit. Verder denken de bestuurders over het lange termijn van de Vereniging.

Sociëteitscommissie

Aantal personen: 20 De Sociëteitscommissie bestaat in totaal uit 8 dames en 12 heren, en zij zijn samen het gezicht van het zaalleven. Zij zorgen ervoor dat de borrelavond soepel verloopt, dat er orde wordt gehouden en helpen bij het sluiten van de Sociëteit na borrelavonden.

Financiële Commissie

Aantal personen: 8 De FiCo haalt geld binnen voor de Vereniging en organiseert verschillende activiteiten zodat leden een kans krijgen kennis te maken met het bedrijfsleven. Binnen de groep bent u o.a. verantwoordelijk voor het organiseren van inhousedagen, bedrijvendiners, rechtendiners, de talentweek etc. Gezamenlijk zorgt de groep voor de acquisitie. Deze functie biedt veel vrijheid om zelf invulling te geven aan nieuwe activiteiten en professionalisering. Vanaf juli zit de FiCo 1 à 2 dagen per week.

Eurekaweek Commissie

Aantal personen: 9 De Eurekaweek Commissie zet in augustus de Eurekaweek neer om nieuwe leden te werven voor de Vereniging. Vanaf oktober gaat de commissie van start en rond december beginnen ze met het binnenhalen van sponsorgeld. Vanaf 1 maart gaat de commissie intern en vanaf dan zullen ze fulltime bezig zijn met het neerzetten van een geweldige Eurekaweek voor aankomend studenten. Dit zijn de verschillende functies: president, vice-president, penningmeester (2), secretaris, marketing, terrein en logees (2).

Stichting BeSt Commissie

Aantal personen: 7 Gedurende het jaar organiseert de Stichting BeSt Commissie projecten en activiteiten voor Rotterdam en haar inwoners, zoals Christmas in Kralingen (december), een Paasbrunch voor Havenzicht (april) en het Unlimited Festival (mei). Hiernaast zijn er ook mogelijkheden voor vrije projecten. Gedurende het hele jaar is er gemiddeld 1 keer per week een vergadering.

Commissie tot Redactie van de Rotterdamsche Studenten Almanak

Aantal personen: 8 Deze commissie is verantwoordelijk voor de volledige productie van het boek over de Vereniging. De eerste bezigheden beginnen in augustus en tot december werkt deze commissie fulltime op de Sociëteit. Vanaf december is deze functie parttime. Deze commissie kent verschillende functies: president, vice-president, secretaris (2), penningmeesters (2) en lay-out (2).

Koningsdag Festival Commissie

Aantal personen: 8 De Koningsdag Commissie is al meer dan 10 jaar actief binnen onze Vereniging en organiseert sinds een aantal jaar het Kroon Festival. In een groep van acht ga je vanaf januari intern. Van sponsorwerven, marketing, meetings met podiumdesigners ben jij volledig in charge van de organisatie van het Kroon Festival. Deze commissie bestaat uit een president, vice-president, secretaris, penningmeester, terrein, exploitatie en marketing.

Bikini Management

Aantal personen: 6 Het Bikinimanagement begeleidt de tappers van studentendiscotheek Bikini en zorgt ervoor dat de communicatie zowel tussen de tappers als met de Senaat goed verloopt. Het Management organiseert uitjes met tappers en zorgt voor een goede sfeer tijdens de Bikini avonden. Zij houden zich ook bezig met de organisatie van de Bikini-3-Daagse, een drie-daags evenement in de discotheek. Daarnaast bedenken en organiseren zij leuke feesten voor Bikini. Tijdens Bikini avonden tappen zij niet. Het komt neer op ongeveer één avond per week in Bikini en daarnaast ongeveer één dag per week aan de overige taken.

Bikini Tapploeg

Aantal personen: 20 De Bikini-tap bestaat uit 10 dames en 10 heren uit het tweede jaar. De sfeer zit er goed in dus in deze tapploeg maakt u elke week wel een leuke avond in Bikini mee. Er wordt verwacht dat tappers ongeveer één keer per twee weken staan (dit kan meer of minder zijn). Avonden bestaan uit twee shifts: de eerste shift opent van 23:00-02:00 uur en de tweede shift (sluit) is van 01:30-05:30 uur. Een shift is met minimaal 3 andere tappers.

Sint Nicolaas Intocht en Collecte Commissie

Aantal personen: 12 De Sint Nicolaas Intocht en Collecte Commissie organiseert en coördineert de collecte (oktober) en de Sinterklaasintocht (november). Vanaf mei bent u ongeveer één keer in de twee weken bezig met acquisitie, in september en oktober meerdere keren per week. U neemt twee jaar lang plaats in de commissie, ieder jaar wordt de helft van de commissie gewisseld.

De ’t Walhallaweek Commissie

Aantal personen: 8 Deze commissie is verantwoordelijk voor de organisatie, acquisitie en promotie van de ’t Walhallaweek, een driedaags feest op de Vereniging. Vanaf januari zijn zij 1 dag per week bezig en de maand voor de ’t Walhallaweek zitten ze fulltime op de Sociëteit.

Rijden tegen Kanker

Aantal personen: 6 Rijden tegen kanker is een commissie die bestaat uit 6 studenten die zich vrijwillig inzetten voor KWF. Zij organiseren jaarlijks de goede doelen rally ‘Rijden tegen Kanker’. Het doel is om, naast een onvergetelijke dag neerzetten, zoveel mogelijk geld op te halen voor KWF Kankerbestrijding waardoor er meer onderzoek gedaan kan worden naar de ziekte kanker.

Commissie tot Redactie van de Corpskrant de Pan

Aantal personen: 8 Deze commissie draagt zorg voor het uitbrengen van het verenigingsblad. Alles is mogelijk op het gebied van creativiteit, schrijfstijl, lay-out, onderwerpen etc. Vijf keer per jaar zullen deze mooie edities worden uitgebracht. Per editie bent u ongeveer 3 à 4 dagen intensief bezig om een prachtig resultaat neer te zetten.

Collodium

Aantal personen: 6 Het Collodium is verantwoordelijk voor het fotograferen van alle evenementen op de Sociëteit. U wordt gemiddeld één avond per maand ingedeeld om alle mooie momenten die plaatsvinden op de Sociëteit vast te leggen, denk aan Etiquettediner, Kamelenbal etc. Een mooie kans om wat extra avonden mee te pakken in uw tweede en derde jaar.

Lekkûr Management

Aantal personen: 8 Commissie van vier mannen en vier vrouwen die een jaar lang verantwoordelijk zijn voor het managen van Grandcafé de Lekkûr. Vooral tijdens de groeperingsperiode (september t/m november) kost deze commissie meer tijd.

M&T Bestuur

Aantal personen: 8 De Muziek & Toneel Vereniging is een ondervereniging van RSC/RVSV die het Kamelenbal (oktober) organiseert en zorgt dat er een fantastische musical wordt neergezet door enthousiaste leden. Zodra de voorbereidingen voor de musical van start gaan, bent u 2 avonden per week bezig met repeteren.

International Walhalla Commissie

Aantal personen: 6 Sigma is verantwoordelijk voor het contact onderhouden met de internationale organisaties op de universiteit. Twee tot drie keer per jaar organiseert u een internationaal feest. Er is veel ruimte voor nieuwe ideeën binnen deze commissie. Deze functie neemt gemiddeld één dag per week in beslag.

Oud-Leeden Commissie

Aantal personen: 8 De Oud-leden commissie heeft regelmatig contact met de oud-ledenverenigingen. Zo organiseren zij bijvoorbeeld samen met Vereniging Hermes het Corpsdiner, waar veel oud-leden op af komen. Hulp van de Oud-Leeden Commissie is komend Lustrumjaar van groot belang om zoveel mogelijk oud-leden te kunnen bereiken.

Dodenherdenking Commissie

Aantal personen: 6 Jaarlijks wordt er op vele plekken in Rotterdam een herdenkingsceremonie georganiseerd. Drie daarvan vinden in Kralingen plaats en worden door deze commissie van het R.S.C./R.V.S.V. georganiseerd. U heeft hierover contact met de politie en de gemeente. U bent hier gemiddeld 3 uur per week mee bezig vanaf februari.

Opstart Commissie

Aantal personen: 8 Deze groep van acht tweede- en derdejaars studenten begeleiden de eerstejaars in het vinden van hun jaarclub. Dit gaat gepaard met het organiseren van uitjes en het borrelen met eerstejaars in de zaal. De Opstart Commissie is de schakel tussen de Vereniging, de Senaat en de eerstejaars.

Corpsmuseum

Aantal personen: 4 In samenwerking met een betrokken groep oud-leden is het Corpsmuseum opgericht. Bij de Maas is een gebouw ter beschikking gesteld waar veel waardevolle spullen van de Vereniging tentoon worden gesteld. Bent u begaan met de historie van onze Vereniging? Dan is het Corpsmuseum een leuke manier om hier aan bij te dragen.

ACCO

Aantal personen: 4 vrouwen De Activiteiten Commissie organiseert het ACCO thema feest in november. Voor dit ultieme verkleedfeest wordt er naar de beste artiesten, de leukste acts en mooiste aankleding voor de zaal gezocht. Vanaf september bent u ongeveer 1 dag per week bezig met het organiseren hiervan tot november.

Ondernemingscirkel

Aantal personen: 8 Het doel van deze commissie is huidige studenten bekend maken met het ondernemerschap. Door sleutelfiguren uit het bedrijfsleven uit te nodigen, vaak met een verleden bij onze Vereniging, organiseert u een aantal avonden. Daarnaast is er alle ruimte voor innovatie en creativiteit. Schroom niet om met nieuwe ideeën te komen.

Stichting Rechtswinkel R.S.C./R.V.S.V.

Aantal personen: 10-20 Stichting Rechtshulp biedt juridische hulp aan Rotterdammers die deze hulp zelf niet kunnen veroorloven. Sinds het begin van dit jaar is de Rechtswinkel geopend en langzaam beginnen er steeds meer zaken binnen te komen. Om ervoor te zorgen dat er volgend jaar weer juridische hulp verlenen kan worden, is de Rechtswinkel op zoek naar nieuwe medewerkers. Dus heb jij propedeuse in rechten binnen en wil je naast je studie je kennis in de praktijk brengen, meld je dan aan.

Rode Draed Introductieperiode

Aantal personen: 16 De Rode Draed Commissie is verantwoordelijk voor de jaarband tijdens de Introductie Periode. De aspirant leden hebben meerdere activiteiten tijdens de introductie periode die de Rode Draed organiseert om elkaar beter te leren kennen en dus ook een jaarband te kweken.

Bijstand Introductie Periode

Aantal personen: 25 De Bijstand is verantwoordelijk voor het organiseren van de hele introductie periode. Zij proberen de aspirant-leden te leren over de Vereniging en haar leden en de cultuur die wij uitdragen.

Medische Commissie Introductieperiode

Aantal personen: 10 De Medische Commissie is verantwoordelijk voor de medische begeleiding tijdens de IP. Daarnaast zijn zij tijdens de Eurekaweek aanwezig voor de intakegesprekken met aspirant-leden. Vereist voor deze functie is dat u geneeskunde of verpleegkunde studeert. U bent tijdens de Eurekaweek en Introductieperiode fulltime aanwezig.

Rondje Corps

Aantal personen: 7 Deze commissie is verantwoordelijk voor de organisatie, acquisitie en promotie van het Rondje Corps. Dit is een rondje fietsen van ongeveer 180 km waarbij men langs de corpora in Utrecht, Leiden en Amsterdam gaat met afsluitend een intercorporaal feest op de Sociëteit. Dit evenement vindt plaats in april en haalt tevens geld op voor een goed doel. Gedurende de maanden maart en april bent u gemiddeld twee dagen per week kwijt aan het organiseren van Rondje Corps.

Cognitie Commissie

Aantal personen: 6 Deze commissie is verantwoordelijk voor de organisatie en promotie van verschillende evenementen die wat meer content hebben. Cognitie is de mentale activiteit en het proces van kennisverwerving door waarneming en het verwerken van de daarmee opgedane informatie door het denken. Cognitieco organiseert lezingen en debatten om leden en andere studenten de hersenen te stimuleren.

Huis Commissie

Aantal personen: 6 Deze commissie heeft als doel om zo veel mogelijk leden te koppelen aan investeerders die een huis willen kopen. Voor deze investeerders kunnen we waardevol zijn omdat we een breed netwerk aan studenten hebben. De HuisCo probeert investeerders te koppelen aan huizen die te koop staan. Vervolgens als het huis gekocht is zal de HuisCo een aantal studenten aanleveren die in het huis kunnen wonen. Verder organiseert de HuisCo symposiums over brandveiligheid en leuke huisevenementen voor op de Sociëteit.

Sustainability Commissie

Aantal personen: 8 Deze commissie is verantwoordelijk voor het bedenken hoe de Sociëteit nog duurzamer kan worden. Bijvoorbeeld zal er binnenkort zonnepanelen op het dak van de Sociëteit worden geplaatst. Momenteel zijn ze ook aan het kijken naar hoe het Lustrum zo groen mogelijk kan zijn.

Philips Innovation Award

Aantal personen: 6 De Philips Innovation Award wordt al tien jaar lang georganiseerd door onze Vereniging. Deze competitie is op zoek naar het beste en meest innovatieve idee of start-up. De prijs is een cheque van 50.000 euro en gaandeweg worden de deelnemers bijgestaan door experts en mensen uit de top van het bedrijfsleven.

De Rotterdamse Kamer van Verenigingen

Aantal personen: 5 De Rotterdamse Kamer van Verenigingen (R.K.v.V.) is het overkoepelende orgaan van de vijf studentengezelligheidsverenigingen in Rotterdam. Het hoofddoel is de vertegenwoordiging van de verenigingen in Rotterdam richting externe partijen. Hieronder vallen de Erasmus Universiteit Rotterdam, de hbo-instellingen en de gemeente Rotterdam. Eveneens houdt de R.K.v.V. zich bezig met de ‘Word Lid!’-actie, om zoveel mogelijk Rotterdamse studenten te stimuleren lid te worden van één van de vijf verenigingen en is de R.K.v.V. nauw betrokken bij de organisatie van de Eurekaweek. De R.K.v.V. stelt zich ten doel om de onderlinge contacten tussen de verenigingen in Rotterdam te bevorderen en, waar nodig, als bemiddelaar op te treden.

Cultuur Commissie

Aantal personen: 6 De Cultuur Commissie kijkt maandelijks kritisch naar de cultuur van de vereniging en hoe dit positief kan veranderen. Ze worden begeleid door twee mensen van de huidige Senaat om te kijken hoe praktische en theoretische ideeën de cultuur kunnen veranderen. Zij geven ook feedback en een inzicht van de leden wat een Senaat meestal niet krijgt.